Wszyscy na pokład – czyli jak zorganizować podróż statkiem wycieczkowym ?

Podróż statkiem wycieczkowym należała do rzeczy które chciałam choć raz w życiu przeżyć. Po pierwszej takiej wycieczce śmiało mogę powiedzieć, że to nie był jedyny raz, a początek pięknej przygody z rejsami.

Wyobraźcie sobie 5* hotel, który podpływa do najlepszych atrakcji turystycznych, a Wy nawet nie musicie wychodzić z pokoju 😊

Statek – jak wybrać trasę i statek ?

Na pewno wybór jest dość utrudniony bo mnogość tras wręcz przytłacza, jest ich tyle, że większość wydaje się być bardzo atrakcyjna, także ciężko się po prostu zdecydować. Dobrze, więc na początku odpowiedzieć sobie na pytanie, który region nas interesuje. Po weekendowej wyprawie do Stavanger wiedziałam, że będę chciała wrócić do Norwegii, a wyprawa do tego Państwa na pokładzie statku wycieczkowego wydała mi się niezwykle atrakcyjna. Tras na Północ Europy jest bardzo wiele, ostatecznie wybór padł na trasę z Kilonii poprzez Kopenhagę -> Hellesylt/Geiranger -> Alesund -> Flåm (trasę opiszę w kolejnym wpisie). Warto wspomnieć, że wybór trasy dotyczy właściwie całego Świata, co więcej dostępne są również wielkotygodniowe rejsy dookoła Świata które w chwili obecnej są moim największym marzeniem podróżniczym 😊

Następną kwestią jest wybór armatora, których również działa na rynku sporo. Ja zdecydowałam się na MSC Cruises, który organizuje rejsy do 73 krajów, a w ofercie ma około 190 tras. Brałam pod uwagę również AIDA Cruises, z uwagi na dobre opinie.

Kolejną sprawą jest sam statek, warto sprawdzić rok wodowania jednostki, wiadomo, że im nowszy tym lepsze atrakcje na pokładzie. To samo tyczy się wielkości – chyba, ze ktoś lubi kameralną atmosferę. Nowsze jednostki są również bardziej przyjazne środowisku, emitują mniej gazów cieplarnianych, np. najnowszy statek MSC Euribia, który będzie wodowany w 2023 roku, będzie wyposażony w innowacyjny napęd LNG.

Ja wybrałam się w rejs statkiem MSC Grandiosa i jak sama nazwa wskazuje jest to bardzo duża jednostka. Na pokład może zabrać 6200 pasażerów (na moim rejsie obecnych było 5300 osób) oraz około 1700 osób załogi.

Zakupu rejsu dokonać można przez wskazanych przez armatora pośredników w danym kraju – ja korzystałam z usług Ale Rejsy (Link) i z czystym sumieniem mogę Wam ich polecić 😊

Statek – check in

Na kilka dni przed planowaną datą rejsu zostaniecie poinformowani o konkretnej godzinie zaokrętowania, w naszym przypadku była to godzina 16:00.  Auto zostawiliśmy na wcześniej zarezerwowanym parkingu koło Terminalu. Finalnie nasze wejście na pokład zaczęliśmy o godzinie 14:00. Na maila dostaliśmy zawieszki bagażowe do wydrukowania we własnym zakresie, do bagażu który nie będzie tym podręcznym. Wejście odbywało się 3-etapowo. Z uwagi na obecną sytuacje epidemiologiczną na pierwszym przystanku zebrano kwestionariusze o stanie zdrowia, a następnie przeszliśmy do kolejnej kolejki do check-in. Tam odbierane są od nas bagaże z zawieszką bagażową, a następnie zanoszone bezpośrednio pod naszą kabinę. Oprócz niezbędnych dokumentów podróży, których wykaz na pewno dostaniecie przed wycieczką jest nam wydawana specjalna karta, która przez czas trwania rejsu jest naszym kluczem do pokoju, kartą płatniczą, przepustką do wejścia oraz wyjścia ze statku. Podczas wydawania karty jest wykonywana fotografia naszej twarzy, a następnie łączona z kartą. Na karcie znajdziecie informacje o numerze pokoju, nazwę restauracji na kolację oraz jej godzinę jak i numer stolika. W razie alarmu czy ewakuacji jest również podane miejsce zbiórki. Kolejnym punktem jest kontrola bezpieczeństwa taka jak na lotnisku. Należy przestrzegać zasad bezpieczeństwa, w bagażu nie powinny znajdować się materiały uznane za niebezpieczne, jak i np. butelki z napojami czy alkoholem.

Po przybyciu na pokład czekają Was jeszcze krótkie ćwiczenia w razie ewentualnej ewakuacji.

Statek – kajuty

Zasadniczą różnicą między kabinami jest fakt czy posiadają one okno tudzież balkon lub są to kabiny wewnętrzne bez okna.

Poniższe zestawienie rodzajów kabin sporządziłam na podstawie statków MSC:

  • Kategoria Bella –  kabiny tej kategorii są gwarantowane – to oznacza, że przy rezerwacji kabiny nie znany jest numer kabiny oraz informacja gdzie dokładnie ta kabina się znajduje. Numer kabiny losowo przydzieli linia oceaniczna. Finalnie może się okazać, że to kabina wyższej kategorii niż rezerwowaliśmy.
  • Kategoria Fantastica – tu nie ma mowy o przypadku, czy wewnętrzna, czy z oknem lub balkonem – kupujemy konkretna lokalizację. Cena jest wypadkową pokładu, zazwyczaj im wyżej tym cena rośnie. Mamy możliwość wybrania sobie dokładnej lokalizacji kabiny, znamy jej numer.
  • Kategoria Aurea – tutaj jak w przypadku kabiny Fantastica znany jest nam jej numer. Kabiny Aurea ulokowane są zazwyczaj na wyższych pokładach. Na powitanie w tej klasie kabiny czeka wino musujące, czekoladki oraz mały prezent od armatora (tak przynajmniej było na MSC Grandiosa). Dodatkowo pasażerowie mogą bezpłatnie korzystać z saun oraz jacuzzi w Aurea SPA do których wstęp kosztował 70 EUR. Dedykowany jest również taras słoneczny z osobnym jacuzzi oraz szlafroki w kabinach. Co ciekawe również check-in jak i check-out odbywają się w preferencyjnych godzinach. Kabina Aurea będzie występowała z balkonem lub jako suita.
  • Kategoria Yacht Club – to zdecydowanie najwyższa kategoria wśród kabin. Co ciekawe Yacht Club oferuje nawet kabiny wewnętrzne. Pasażerowie maja zawsze priorytetowy check-in oraz check-out, nie czekają nigdy w kolejce. Dodatkowo mają dedykowany serwis concierga oraz 24h serwis kabinowy. Na statku stworzone są przestrzenie wyłącznie dla klientów Yacht Club, takie jak taras, bary, lounge czy restauracja a nawet osobny basen.

Podczas wyboru warto mieć na uwadze gdzie ulokowane są pozostałe atrakcje na statku. Nasza kabina zlokalizowana była na pokładzie 14 (bardzo blisko wind i schodów). Restauracja bufetowa Market Place była na piętrze 15, więc mogliśmy się tam bardzo szybko dostać. Podobnie baseny (pokład 15) czy kids club (pokład 18). Praktycznie nie musieliśmy używać windy, choć działały one zaskakująco sprawnie jak na taką liczbę osób na statku.

Kabiny na MSC Grandiosa -> Link

Statek – wyżywienie

Na statku jedzenia dla nikogo nie zabraknie 😊 zakup kabiny jest równoznaczny z pełnym wyżywieniem. Na każdym ze statków działa olbrzymia restauracja bufetowa gdzie każdy znajdzie coś dla siebie przez 20 h dziennie! Śniadania na MSC Grandiosa były wydawane właśnie w restauracji bufetowej ale tez a’la carte. Podczas kolacji każda osoba ma przypisany stolik oraz podaną godzinę oraz nazwę restauracji i może z tej kolacji skorzystać albo i nie, gdyż w każdej chwili można zdecydować się na restaurację bufetową. Na statku działają też liczne restauracje tematyczne np. japońska, hiszpańska, ze stekami, ale są już one dodatkowo płatne.

Jedzenie jak na taką liczbę osób było naprawdę dobre, świeże i na tyle zróżnicowane, że każdy powinien coś dla sobie znaleźć.

Statek – all inclusive

Jeśli chodzi o napoje na statku to w restauracji bufetowej przez 24 h czynne były dystrybutory z wodą, kawą oraz herbatą. Te napoje wliczone były w cenę imprezy. Jeśli decydujemy się na zakup alkoholu bądź innych napojów bezalkoholowych albo wody butelkowanej warto rozważyć zakup pakietu all inclusive. Na statkach MSC dostępnych jest 5 pakietów do wyboru:

  • Easy z winem na kieliszki, lanym piwem lub drinkami o wartości do 7 EUR. Dodatkowo butelkowana woda czy bardziej wymyślne kawy
  • Easy Plus – podobny jak ten powyżej, dostępne drinki do 9 EUR
  • Extra Package – z drinkami do 15 EUR
  • Pakiet bezalkoholowy
  • Pakiet dla dzieci w wieku 3-17 lat

Statek – części wspólne i rozrywka

Statek wycieczkowy to prawdziwe miasto na wodzie, mamy tutaj główny hall, który przypomina nam włoskie miasteczko pełne restauracji czy butików. Wokół głównego hallu i spektakularnej klatki schodowej wieczorową porą koncentrują się profesjonalni fotografowie, którzy wykonują sesje zdjęciowe na życzenie. Co ciekawa nie mamy obowiązku zakupu wykonanych fotografii, panuje pełna dobrowolność. Po kolacji można wybrać się np. do teatru (warto tą wizytę wcześniej zarezerwować). Można też udać się do kasyna lub do kina albo pograć w kosza na boisku lub skorzystać z kręgli czy bilardu. Sporo osób zapewne znajdzie coś dla sobie. Codziennie wieczorem do kabiny dostajecie gazetkę z informacjami o aktywnościach na kolejny dzień. Dla zadbania o dobrą formę dostępna jest siłownia lub kilka zajęć fitness w ciągu dnia. Wokół statku również biegnie specjalna trasa dla biegaczy. Na statku jest też kilka basenów m.in. główny zewnętrzny oraz wewnętrzny, sporo wanien typu jacuzzi oraz Aquapark. Spragnieni odpoczynku mogą skorzystać z usług SPA.

Statek – udogodnienia dla dzieci

Dzieci są ważnymi gośćmi na statku. Specjalnie dla nich przygotowano kids club (w zależności od grupy wiekowej) z profesjonalną opieką oraz dedykowanymi zajęciami. Strefa dla dzieci czynna jest od 8-23 i nie mają tam wstępu dorośli. Dla dzieci przygotowano również specjalną opaskę na nadgarstek z zakodowanymi informacjami w razie gdyby dziecko zgubiło się na statku.

Statek – wycieczki

W każdym porcie można wybrać się na wycieczkę organizowaną przez statek. Zakupu należy dokonać przed rejsem lub w jego trakcie, ale w praktyce zobaczyłam, że miejsca bardzo szybko się rozchodzą. Wycieczki na statku do najtańszych nie należą, więc warto rozważyć ich zakup poza statkiem, jeśli jest taka możliwość. Należy mieć jedynie na uwadze, żeby dotrzeć na określoną godzinę z powrotem. Statek wypływa z portu i nie czeka na spóźnialskich.

Statek – dodatkowe opłaty

Dodatkowe, aczkolwiek obowiązkowe opłaty na statku to np. napiwki, które są naliczane do końcowego rachunku kabiny. W naszym przypadku na MSC Grandiosa w 2022 było to 70 EUR os osoby dorosłej oraz 35 EUR od dziecka. Obsługa jest bardzo zaangażowana, szeregowi pracownicy to najczęściej Azjaci, którzy są na statku na 8-miesieczny kontrakt. Warto też dodatkowo wynagrodzić ich pracę jeśli jesteśmy z niej zadowoleni. Do naszej kabiny jest przypisana jedna osoba (która sprząta ją 2 razy dziennie !), podobnie jest ze stolikiem w restauracji, przez cały rejs podczas kolacji obsługa pozostaje stała.

Dodatkowo jest możliwość zakupienia pakietu internetowego, najczęściej na statku nie ma zasięgu, także pozostaje obejść się bez Internetu albo go zakupić.

Statek – strój

Raz w czasie rejsu odbywa się kolacja kapitańska podczas której obowiązują stroje wieczorowe, a kapitan przedstawia główną załogę. Co wieczór w gazetce pokładowej jest informacja o proponowanym stroju na kolejny wieczór są np. wieczorki gdzie w dobrym tonie jest ubranie w kolorze białym lub np. w stylu lat 70’. Goście chętnie stosują się do tych wytycznych, choć nie są one obowiązkowe.

Statek – check out

Dzień przed opuszczeniem statku jest nam przekazywana informacja o sugerowanej godzinie zejścia na ląd plus dostajemy nowe zawieszki bagażowe, jeśli decydujemy się pozostawić bagaż do zniesienia obsłudze. Najwyższy priorytet w zejściu na ląd mają pasażerowie Yacht Club tudzież Aurea. Zejścia na ląd odbywają się zgodnie z numerem pokładu i mogę trwać wiele godzin. Kabinę w naszym przypadku należało opuścić o godzinie 8:00 (cały statek), a wyjście np. dla 14 pokładu było o 11:45. Trzeba mieć taką sytuację na uwadze, jeśli wykupujemy lot sami i musimy być na konkretną godzinę na lotnisku, albo zgłosić to co najmniej dzień wcześniej na statku.

Mam nadzieję, że poniższy tekst był pomocny jeśli planujecie obecnie lub w przyszłości podróż cruiserem.

Jeden komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s